Dit blog is nog steeds leuk om te lezen, maar de inhoud is deels achterhaald. Onze huidige aanpak voor een onbezorgd verblijf is hier te lezen.

Het zijn woelige tijden …

Tja, ook in ‘huize Dalauro’ is er eigenlijk maar één alles overheersend gespreksonderwerp. En dat is natuurlijk ook niet zo raar. Via de landelijke media worden we overspoeld met nieuws over het Covid-19 virus, en dat brengt onzekerheid en roept vragen op. We merken het dagelijks. Ook vanochtend ontvingen we opnieuw een aantal telefoontjes en mails van gasten die twijfelen. Twijfelen of ze wel moeten komen. En als ze komen, wat treffen ze dan aan? Hoe gaan wij met de hele situatie om; welke maatregelen nemen we? En, hoe zit het eigenlijk met de andere gasten?

Allemaal heel terechte vragen, die we de afgelopen dagen in alle openheid hebben beantwoord.

Wie het weet mag het zeggen …

Maar zoals onze premier (terecht) zegt: “we moeten met 50% van de kennis, 100% van de beslissingen nemen”. En dan zit hij nog dicht op de bron. Wij zullen het met zijn allen moeten doen met de informatie die ons toekomt via de media. En die loopt over van steeds nieuwe informatie en inzichten, waar we vervolgens allemaal weer ons plan uit trekken. En ja, wat is wijsheid? Wie het weet mag het zeggen …

Ondertussen kunnen we niet meer dan ons best doen en de situatie serieus nemen, inclusief alle vragen van onze gasten.

Onze aanpak

De gesprekken die wij de afgelopen dagen hebben gevoerd met elkaar, met collega’s en met onze gasten, hebben ons in ieder geval geholpen in het formuleren van onze aanpak en handelswijze in deze onzekere tijden. We delen onze huidige inzichten hier graag met jullie.

ons uitgangspunt blijft dat een verblijf bij Dalauro ten alle tijden garant moet staan voor een paar dagen onbezorgd genieten

Dat betekent dat wij er alles aan zullen doen om omstandigheden te creëren die dat mogelijk maken. Daar hoort ook een transparante communicatie bij, dus:

  • laten wij jullie weten dat wij ons hier in Eyserheide allemaal nog kiplekker voelen. Behalve de jaarlijks terugkerende irritante winterkriebel in mijn keel dan; herkenbaar? Maar wees gerust! Niemand hier heeft koorts, en dat willen we graag zo houden, dus:
  • kiezen wij, mede in het belang van onze gasten, even voor versobering van ons sociale leven. Niet strikt noodzakelijke bijeenkomsten laten we maar even voor wat ze zijn. Het leidt wel tot meer spelletjes aan de keukentafel; gisteravond nog. En zo heeft ieder nadeel ook weer zijn voordeel …
  • laten wij onze inkopen zo veel mogelijk bezorgen
  • hanteren wij, nog meer dan anders, strikte regels t.a.v. onze (persoonlijke) hygiene. Denk aan: het nog vaker wassen van onze handen, het vaker verschonen van handdoeken, een keer extra schoonmaken van deurklinken, etc.
  • bieden we onze gasten extra mogelijkheden om aandacht te besteden aan die van hun. Denk aan: voldoende handgel om een keer extra de handen te wassen, papieren zakdoekjes op de kamer, dagelijks schone washandjes en handdoeken en voldoende toiletpapier (zolang de voorraad strekt, welteverstaan 🙂 )
  • begroeten we elkaar even niet met een hand; wel met een heerlijke kop koffie of thee met huisgemaakte brownie. Ondertussen blijven we oefenen op het ‘voetschudden’ en de ‘elleboog’, maar vooralsnog zien die er bij ons nog wat gekunsteld uit
  • houden we net iets meer afstand van elkaar. Fysiek, wel te verstaan, want aan aandacht gaat het niet ontbreken
  • dekken we de ontbijttafeltjes zo in dat er voldoende afstand is tussen onze gasten; ruim meer dan een armlengte
  • bieden we ons altijd gezellige gastendiner op vrijdagavond even niet aan; in ieder geval tot 6 april (in lijn met de sluiting van restaurants). Het gezamenlijk gebruiken van de maaltijd voelt voor iedereen wat ongemakkelijk nu
  • bieden wij gasten ‘s-avonds de mogelijkheid om hun zelf meegebrachte etenswaren te gebruiken in onze gemeenschappelijke ruimte. Gebruik gerust even onze keuken voor het opwarmen van een soepje of een stokbroodje. We steken de houthaard met plezier voor jullie aan …
    • TIP: de Eyserhalte in Eys biedt fantastische producten aan, inclusief kant-en-klare maaltijden uit eigen keuken
  • adviseren wij gasten die tot de risicogroep behoren, ondanks al onze voorzorgen, hun verblijf bij ons even vooruit te schuiven; maar we zien dat ze doorgaans zelf al tot die conclusie komen

Maar wellicht het allerbelangrijkste:

  • bellen wij al onze gasten, een paar dagen voor hun geplande verblijf, op om de situatie met elkaar te bespreken. We vertellen hoe wij ons voelen, vragen hoe onze gasten zich voelen, delen wat wij doen om onze omgeving zo ‘clean’ mogelijk te houden en geven antwoord op vragen die er zijn. Zo krijgen we een goed beeld van de samenstelling van de groep en eventuele risico’s. Die delen wij dan weer met onze gasten; wel zo transparant.

We denken dat we hiermee doen wat we kunnen doen, maar blijven open staan voor suggesties.

Tot gauw?

Kortom, we hopen jullie binnenkort te mogen begroeten voor een paar dagen frisse Heuvelland lucht. Wij doen ons best om het hier binnen comfortabel, schoon en veilig te houden.

Mochten jullie al gereserveerd hebben en, ondanks het bovenstaande, besluiten om ‘nu even niet’ te komen, dan vinden we dat natuurlijk jammer maar hebben daar wel begrip voor. Het heeft immers geen zin om ‘met knikkende knieën’ op pad te gaan; dat past niet bij ons idee van een onbezorgd weekend. We zullen dan coulant omgaan met onze annuleringsvoorwaarden, zeker als het gaat om een verplaatsing van het verblijf. Tot nu toe maakten gasten die hun verblijf annuleerden vanwege Corona gelijk een nieuwe afspraak voor later dit jaar. Voor beide partijen een fijn vooruitzicht. Toch?

Tot gauw!

Laura en Rob.

UPDATES

Jeetje, het Corona nieuws gaat sneller dan het licht. Dat heeft er toe geleid dat we onze aanpak inmiddels al een paar keer hebben bijgesteld, en wel op:

  • zondagavond 15 mrt, na bekendmaking van de sluiting van restaurants (we hebben toen de paragraaf over het aanbevelen van restaurants, waarvan we weten dat ze serieus omgaan met de situatie, verwijderd)
  • maandagochtend 16 mrt (we hebben toen besloten om, in lijn met de sluiting van de restaurants, ons gastendiner tot 6 april niet meer aan te bieden en gasten te ondersteunen in het bereiden van hun eigen meegebrachte maaltijd; tevens een paragraaf toegevoegd om aan te geven dat we het ontbijt op gepaste afstand van elkaar serveren)
  • maandagavond 16 mrt, na de toespraak van onze premier (paragraaf toegevoegd waarin we gasten die tot de risicogroep behoren adviseren om hun geplande verblijf, ondanks onze voorzorgsmaatregelen, toch maar even vooruit te schuiven)